16.6.2013

פיתוח תסריט מלא - שיטת שלושת השלבים וטכניקות אחרות

איך בעצם כותבים תסריט מלא? יושבים ככה וכותבים את כולו?
בסוף כן. 
אבל הדרך לכתיבת תסריט דומה יותר לתכנון בניין מאשר לכתיבת ספר. ספרים, או סיפורים קצרים, לרוב, פשוט כותבים באופן אסוציאטיבי ולאחר מכן משכתבים בזמן שכתיבת תסריט היא מהלך יותר מובנה (כמובן שבעולם הספרות, ברגע שיש ספר שהוא מתח ומונע בעיקר על ידי עלילה, אז גם שם יש חשיבות לתכנון, אבל גם במקרים ההם הוא נעשה בצורה שונה מאשר תסריט). 

שיטת שלושת השלבים - סינופסיס\טריטמנט\תסריט מלא
השיטה הנפוצה ביותר לכתיבת תסריט היא שיטת שלושת השלבים שלפיה כותבים קודם כל סינופסיס, מפתחים אותו לטריטמנט ובסוף מרחיבים אותו לתסריט המלא. להלן פירוט השלבים: 

סינופסיס (תקציר העלילה) - תקציר עלילת הסרט באורך של 3-5 עמודים. בפוסט הבא ארחיב מה צריך ולא צריך להיות בסינופסיס ומדוע הוא כל כך חשוב בתהליך הכתיבה. 

טריטמנט - רשימת הסצנות בתסריט שכוללות גם את פעולות הגיבורים ותיאורי מקומות ההתרחשות, ובקיצור, כל התסריט למעט הדיאלוגים. יש אנשים המגדירים את הטריטמנט כ-תסריט לפני כתיבת הדיאלוגים. אורך טריטמנט לסרט באורך מלא צריך להיות באזור השלושים עמודים. 

תסריט מלא - כשמו כן הוא, כולל את התסריט לסרט. לסרט באורך של 90 דקות (אורך מלא) צריך להיות כתוב ב75-90 עמודים של פורמט תסריט (ארחיב על זה בהמשך). ואם לצטט משפט שנאמר לי פעם בקרן הקולנוע "כל עמוד שיש לך מעל 75, תקרע ותזרוק לפח. 75 עמוד תמיד יוצא בול שעה וחצי".
אחרי שלושה תסריטים שהופקו, אני חייב להודות שזה נכון. אם כתבתם כמו שצריך, אז 75 עמוד יוצא בדיוק באורך הנכון. 

יתרונה הגדול של שיטת שלושת השלבים היא ביכולת לשלוט בתהליך הכתיבה, לתגמל אותו ולאשר אותו. כשמפיק, או קרן, נותנים לתסריטאי תקציב פיתוח לכתיבת תסריט והוא יוצא וחוזר כעבור כמה חודשים עם תסריט מלא שהם ממש לא אוהבים, אז יצא מצב שהם שילמו תמורה מלאה וקיבלו תסריט שלא הייתה להם שום שליטה עליו. אם כמפיק אתה נותן שליש מהכסף לכתיבת התקציר, ואז מקבל אותו על מנת שתיתן הערות והתסריטאי יוכל לתקן, אז גם המפיק וגם התסריטאי יכולים לדעת שהם תמימי דעים לגבי הכיוון של התסריט, כשהמפיק מאשר את התקציר ונותן את החלק הבא, לכתיבת הטריטמנט, וכך הלאה, עד כתיבת התסריט המלא. 

חסרונה של השיטה הזאת, לטעמי, הוא שלא כל מי שיודע לכתוב תקציר בצורה טובה, יודע גם לכתוב תסריט מלא בצורה טובה. למען האמת, מניסיוני, ראיתי שבדרך כלל אין חפיפה גדולה בין השניים, ולכן יכול להיות מצב שתאשר יציאה לדרך למישהו שכתב תקציר מעולה, רק בשביל לגלות שבסוף יצא תסריט שאתה פשוט לא מצליח לתקן. 

נוסף על כך, לדעתי, הרבה מהדברים היפים שאתה ממציא בכתיבת סצנה נוצרים בזמן שאתה כותב אותה, ומאחר וסצנה נכתבת גם עם דיאלוגים בתוכה אז השלב השני, שלב הטריטמנט, תמיד היה בעייתי מבחינתי ולכן אני אישית מעדיף לעבוד בשיטה הבאה שאני מפרט.  
אבל שיטת שלושת השלבים היא  השיטה הנהוגה בכל התעשיות בעולם, ולא רק בארץ וכדאי להכירה, להוקירה, ולהיטיב לכתוב בה. 

שיטת הסטפאאוטליין
אני מאמין שטריטמנט הוא שלב כתיבה לא הכרחי. מעבר לזה שלטריטמנט אין גם שום ערך שיווקי (הרי עם תקציר אפשר לגייס פיתוח ופעמים רבות גם משקיעים עסוקים מעדיפים לקרוא תקציר מאת התסריט המלא, ככה שבכל מקרה צריך לכתוב אותו, ועם תסריט מלא אפשר כבר להפיק סרט. בזמן שעם טריטמנט בעצם אי אפשר לעשות כלום), כפי שציינתי למעלה, אני אישית לא יודע איך לכתוב תקציר לסצנה שכולל הכל חוץ מהדיאלוגים מבלי לכתוב את הדיאלוגים. כשאני כותב סצנה, אני כבר רואה אותה מתרחשת לנגד עיניי, ולכן חבל לי בכלל לכתוב את התקציר, אני פשוט כותב את הסצנה. 

לכן, במקום טריטמנט, אני כותב סטפאאוטליין.

סטפאאוטליין - רשימת כל הסצנות בסרט כשבכל סצנה רושמים במשפט מה הגיבור עושה בה ואיך זה מקדם את העלילה. 

בטריטמנט תיאור סצנה נראה כך:
פנים, הבקתה, יום
קטיה מתעוררת במיטה. כבר כמעט ערב. היא יוצאת ממיטתה לאט ומתקרבת אל הדלת שמאחוריה היא יכולה לשמוע שיש מישהו בסלון. היא פותחת את הדלת לכדי חריץ ורואה את אבוטבול יושב יחד עם עוד שני גברים שהיא לא מכירה. זה נראה שהם עושים תחרות. אבוטבול מחזיק סיגריה בכף ידו של שמשון, ושמשון מחזיק בידו השניה סיגריה בוערת בכף ידו הפנויה של אבוטבול. הם משחקים מי מהם יישבר ראשון ויזיז את היד. פניו של אבוטבול אפורות ממאמץ אבל הוא זע בזמן שבסוף שמשון מושך את ידו בהבעת כאב. אבוטבול מכבה את הסיגריה מרוצה. שמשון רוצה לשחק את המשחק גם עם מנצור שיושב לידם אבל הוא לא בקטע וסתם חושב שהם פסיכים. לפתע הם שמים לב שקטיה מציצה עליהם ואבוטבול מזמין אותה להצטרף. 

בזמן שבסטפאאוטליין יהיה כתוב משהו כזה:
קטיה מתעוררת בבקתה ומוצאת את אבוטבול משחק עם מנצור את משחק הסיגריות. הוא מנצח ומזמין אותה לאכול איתם. 

כמובן שעבורכם, התיאור של הטריטמנט הבהיר בצורה יותר טובה מה קורה בסצנה (ולכן גם מפיקים ומשקיעים אוהבים את הטריטמנט, כי כך הם יודעים יותר מה קורה בסצנה) אבל עבור הכותב, מספיקה השורה של הסטפאאוטליין בשביל להגיד לו מה צריך להיות כתוב בסצנה המלאה כשהוא יושב לכתוב אותה. 
זאת הסיבה שאני מעדיף את זה ולגשת ישר לתסריט. 

טיפ: על מנת ללמוד ממבנה של סרט אחר, כדאי לעשות סטפאאוטליין על סמך סרט קיים. צפו בסרט הדומה במבנה ובז'אנר לסרט שאותו אתם רוצים לכתוב, ואז ציינו לעצמכם מה קורה בכל סצנה בשורה אחת. מה שתקבלו בסוף זה בעצם הסטפאאוטליין של סרט שראיתם ותוכלו ללמוד ממנו הרבה על מבנה הסרט שאתם רוצים לכתוב. 

כמובן שאפשר גם להתיישב ולכתוב את התסריט מיד ללא שום תכנון. עצתי היא לא לעשות זאת. רוב הסיכויים שזה לא ייצא טוב, ואז יהיה לכם הרבה יותר קשה להבין מה הטעות במבנה התסריט. יותר קל למצוא מה לא עובד בחמישה עמודים מאשר ב75 עמודים. 
מה גם, שבכל מקרה, תקציר חייבים לכתוב, כי גם כשהסרט מוכן ושולחים אותו לפסטיבלים או להפצה, חייבים לצרף אליו תקציר, אז עדיף לכתוב אותו כבר בהתחלה. 





7 תגובות:

M1DL1NE אמר/ה...

אשמח ליצור איתך קשר
serjo levitin

אלעד כרמל אמר/ה...

איזה יופי של בלוג! למדתי לפני כמה שנים קולנוע והכל התערבב לי בראש...איזה כיף שגיליתי את הבלוג.תענוגגגגגגגגגגגגגגגגגגגגגג

Eran B.Y אמר/ה...

בכיף.

אנונימי אמר/ה...

היי
ראשית תודה על המידע,
ושנית שאלה,
האם הכללים המנחים האלה שמיועדים על פניו לכתיבת תסריט לסרט,
משומשים גם לכתיבת סדרות ? דרמה\סיטקום ?
תודה,
דניאל

אנונימי אמר/ה...

היי,
אני מנסה לכתוב תסריט לסדרת טלוויזיה בהמשכים ונתקעתי סביב הרבה פרטים טכניים שאין לי מושג איפה למצוא. לדוגמה: איך מציינים "פלאשבק", מה כותבים עם חוזרים להמשך קטע שעזבנו, איך מציינים את זה שאותו הקטע שכתבתי בהתחלה מתרחש בעצם פה (כשחוזרים אחורה בפרק, ואז מגיעים לקטע הזה שוב) וכל מני כאלה.
אשמח אם תוכל לענות לי על השאלות.
תודה

אנונימי אמר/ה...

ערן שלום
אני לא ממש הבנתי את מה שרשמת...
נגיד אני רוצה לעשות סידרה כמה עמודים לפרק?

Eran B.Y אמר/ה...

אנונימי יקר,
הפוסט הזה הוא על פיתוח תסריט לסרט קולנוע. אם אתה רוצה סדרה, חפש את הפוסט שעוסק בפיתוח סדרה
ובגדול, בפורמט תסריט שכתוב כמו שצריך אז כל עמוד זה דקה
ככה שכמספר הדקות בפרק שלך, כך צריך להיות מספר העמודים בתסריט